کد مطلب:95595 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:115

خطبه 098-در گریز از دنیا












[صفحه 224]

دعوت به زهد و تقوی پروردگار یگانه و بخشنده نعمتهای بی شمار را سپاس می گذاریم و در حل مشكلات و دشواریهای خویش از او یاری می جوئیم و با سرافكندگی از ناتوانی بر درگاه پر خیر و بركتش سر فرود می آوریم و آرزو دارم كه ایمان ما را از وسوسه های شیطانی و جان ما را از گزند آسیبهای نفسانی ایمن دارد.

[صفحه 224]

ای بندگان مومن به خدا به شما توصیه می كنم كه دل از دنیا بركنید و با رغبت به زهد و تقوی روی آورید و در قید دنیای پیر و فرسوده نباشد تا رستگار شوید... و اگر شادمانی و پرشوری را می خواهید از دنیا بگذرید، كه این دنیا تنتان را پوسیده خواهد ساخت. ای مردم، حكایت شما، حكایت مردمی است كه پا به راه سفر دارند و هر لحظه گمان می كنند كه به پایان راه رسیده اند و آرمانها و آرزوهایشان را در كنار دارند چنین مسافری هرگز دل بر متاع میان راه نمی بندد و امید به پایان راه دارد. این آرزوهای دور مرگ را دور نمی راند، بلكه همواره در تعقیب و تهاجم است تا پایان عمر رسد و او را در برگیرد. چه نیكوست كه به افسونهای این دنیای پرفسانه دل مبندید و بیدار و هوشیار باشید كه رنگهای پرفریب دنیا شما را نفریبد و در رنج و حرمان ننشاند كه این فتنه ها پایان ناپذیر و پردوام خواهد بود... اما دنیا هر چه باشد به مرگ می انجامد همچنان كه هر نعمتی را پایانی و زوالی است... راستی در دفتر زندگی گذشتان شما كلامی نیست كه شما را به خود آورد و از بدیها دور نگهدارد؟ آیا حكایت عبرت آموز زندگی و مرگ پدرانتان را در خاطر ندارید؟ دیده ای كه هیچ رفته ای بازنمی

گردد؟ و هیچ بازمانده ای جاوید نیست دنیا را خردمندانه و با دیده عبرت بنگرید روز و شب مردم را ببینید كه چگونه بسر می آید. امیدها ناامیدیها، محرومیتها و موفقیتها، غم و غصه ها و شیب فرازهای زندگی مردمان را از نظر بگذرانید. ببینید كه وقتی یكی دیده از دنیا برمی گیرد چگونه در اندوه می نشینند و چگونه بازماندگان را تسلیت می گویند و ایشان را به شكیبایی می خوانند ببینید رفتگان چگونه می روند. یكی در بستر بیماری با درد خویش و یكی در خالی كه دنیا چون عروسی در میان كشیده است و همه از خیال رستاخیز غافلند اما خدا بیدار و هوشیار و بینا و آگاه است و ناظر و شاهد برابر اعمال ماست. ای مردم، ای مومنین به خدا، هر زمان به كاری ناپسند دست می آزید خدا را و مرگ را در نظر آورید و از خداوند استعانت جوئید و از او یاری طلب كنید بیاد آورید كه مرگ ویرانگر آرزوها و شادیهای زندگی است و اما خدا احسانش از شماره بیرون است.


صفحه 224، 224.